Participation in the course "Teaching Competence Plus"
The two-term-course Teaching Competence Plus is offered by the CTL Center for Teaching and Learning.
Summer term 2019: Seminar "Voice As The Other"
Seminar at Department of Theater Studies, Film and Media Theory and
Department of Philosophy (University of Vienna)
Summer term 2019
Course description:
The voice is a signifier and representative of different subjective, social, cultural and media constellations. The voice does not just want to be spoken, recited and presented, it also wants to be heard and understood. The voice that is directed towards a counterpart is a personal and cultural medium. It is not based on a central instance from which a substantial understanding of man can be deduced. It has something to do with "alienation." It does not follow the "logic of the same," but is exposed to a strangeness and unpredictability of the perception of others. The ambiguity that characterizes the phenomenon of voice is not a defect but a gain. The capturing of voice(s) is not only happening via different sensory channels, but also via different communication channels. The way in which we perceive the voice is one of the keys to understanding "identity/s" and "relationships." It also influences aesthetic, media and political usage. The focus of the course is the question of why the "self-alienation" of the voice has ethical, but also aesthetic, media-theoretical and everyday-relevant consequences.
The seminar provides an insight into phenomenological, psychoanalytic, ethical, gender-specific, educational-theoretical, linguistic-philosophical and media-theoretical debates and is intended to enable students to gain differentiated perspectives on this complex of topics and to use them for further, independent consideration. The text reading is supplemented with examples from film, television, (interviews, speeches, documentaries, presentations, reports, ...), literature and theater.
German course description:
Die Stimme ist Bedeutungsträgerin und Repräsentantin von unterschiedlichen subjektiven, sozialen, kulturellen und medialen Konstellationen. Die Stimme will aber nicht nur gesprochen, vortragen und dargestellt werden, sie will auch gehört und verstanden werden. Die Stimme, die sich an ein Gegenüber richtet, ist persönliches und kulturelles Medium. Sie beruht nicht auf einer zentralen Instanz, von dem aus auf ein substantielles Verständnis vom Menschen erschlossen werden kann. Sie hat etwas mit »Selbstfremdheit« zu tun. Sie folgt nicht der »Logik des Selben«, sondern sie ist ausgesetzt einer in unterschiedliche Richtungen weisenden Fremdheit und Nichtvorhersehbarkeit der Wahrnehmung der Anderen. Die Vieldeutigkeit, die das Phänomen Stimme kennzeichnet, ist nicht ein Mangel sondern ein Gewinn. Das Erfassen der Stimme(n) erfolgt nicht nur über unterschiedliche Sinneskanäle, auch über unterschiedliche Kommunikationskanäle. Die Art und Weise, wie wir die Stimme wahrnehmen, ist mit ausschlaggebend für das Verständnis von »Identität/en« und »Beziehungen«. Sie beeinflusst auch ästhetische, mediale und politische Einsatzweisen. Im Zentrum der Lehrveranstaltung steht die Frage, warum die »Selbstfremdheit« der Stimme ethische, aber auch ästhetische, medientheoretische und alltagsrelevante Konsequenzen besitzt.
Das Seminar gewährt einen Einblick in phänomenologische, psychoanalytische, ethische, genderspezifische, bildungstheoretische, sprachphilosophische und medientheoretische Debatten und soll den Studierenden ermöglichen differenzierte Sichtweisen zu diesem Themenkomplex zu erlangen und für weiterführende, eigenständige Überlegungen zu nützen. Ergänzt wird die Textlektüre mit Beispielen aus Film, Fernsehen, (Interviews, Reden, Dokumentationen, Präsentationen, Reportagen,...), Literatur und Theater.
University of Vienna
Faculty of Philosophy and Education
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